Coronavirus: richtlijnen voor scholen

Met preventieve maatregelen kan je de verspreiding van griep-, corona- of andere virussen voorkomen. Moedig je personeel en leerlingen aan om volgende richtlijnen te volgen:

1 Was je handen regelmatig en grondig (40 à 60 sec.) met water en zeep. Hoe je best je handen wast, zie je in deze afbeelding. Het gebruik van speciale wasgels is niet nodig, gewone zeep volstaat.

2 Moet je hoesten? Doe dat in een papieren zakdoekje of in de binnenkant van je elleboog.

3 Gebruik papieren zakdoekjes bij niezen of snuiten en gooi ze weg in een afsluitbare vuilnisbak.

4 Vermijd om handen te geven. Begroet elkaar met een zwaai of met de elleboog.

5 Blijf zeker thuis als je ziek bent. Ga niet naar school. Contacteer je huisarts.

6 Vermijd nauw contact met zieke personen.

7 Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan met je handen.

Mondmaskers dragen op school heeft geen enkele meerwaarde. Dat heeft alleen zin in ziekenhuizen waar patiënten met het coronavirus verzorgd worden en in laboratoria waar het lichaamsmateriaal van deze patiënten onderzocht wordt.

Wat met leerlingen die terugkeren uit landen met coronabesmettingen?

• Kinderen of personeel zonder ziektesymptomen kunnen gewoon terugkeren naar school en kunnen hun gewone activiteiten doen zolang ze geen symptomen hebben

• Kinderen of personeel die naar een hoogrisicogebied op reis zijn geweest, moeten waakzaam zijn voor symptomen. Hebben ze symptomen, dan gaan ze niet naar school. Krijgen ze symptomen op school, dan moeten ze meteen de klas verlaten en opgehaald worden door de ouders. De ouders contacteren de huisarts voor verdere opvolging en behandeling.
Welke gebieden ‘hoogrisicogebieden’ zijn, vind je op de website van Sciensano.

• Indien er na onderzoek wordt vastgesteld dat het om een coronabesmetting gaat, zal de huisarts het team Infectieziektebestrijding en Vaccinatie van het Agentschap Zorg en Gezondheid verwittigen die dan nagaat welke maatregelen er moeten worden genomen in de school.